De feestelijke intocht van de Nijmeegse Vierdaagse. Foto: Omroep Gelderland

De feestelijke intocht van de Nijmeegse Vierdaagse. Foto: Omroep Gelderland

NIJMEGEN - In de top 10 van populairste sportevenementen staat de Nijmeegse Vierdaagse hoger dan Eredivisievoetbal, de UEFA Champions League en de Formule 1 Dutch Grand Prix. Het samen stevig doorstappen rond Nijmegen heeft met stip de zesde plek gehaald. "En daar sta ik best wel van te kijken, ik ben er ook wel trots op", zegt marsleider Henny Sackers.

Het Sportsector Merkenonderzoek meet sinds 2010 de reputatie van alle Nederlandse sportorganisaties. Vanaf dit jaar wordt dit onderzoek jaarlijks uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Vierdaagse Nijmegen versus Elfstedentocht

Terwijl heel Nederland in 1997 er voor het laatst van kon genieten, is de Elfstedentocht toch nog het meest geliefde sportevenement. Maar de Nijmeegse Vierdaagse rukt behoorlijk op. Marsleider Henny Sackers is dan ook trots.

"Ik heb niet veel met rijtjes, maar het is super dat je zo hoog staat. Ik denk dat de Vierdaagse een evenement is van alle mensen. De Vierdaagse is een plek waar iedereen kampioen kan worden. Jong en oud, wandelaars, publiek, maar ook alle gastgezinnen die de wandelaars onderdak bieden. We zijn een grote familie en dat rechtvaardigt dan wel die positie."

De Top 10 van populairste sportevenementen & -competities ziet er in 2022 als volgt uit:

1. Elfstedentocht
2. Olympische Spelen
3. WK Voetbal
4. EK Voetbal
5. Tour de France
6. Vierdaagse Nijmegen
7. Eredivisie
8. UEFA Champions League
9. TT Assen
10. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix

Het Sportsector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Sindsdien zijn 54.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle sportorganisaties die in Nederland actief zijn. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau, dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.

Deel dit artikel