Lead Image 1:
Lead image TXT 1: De dompelbak arriveert in Doetinchem. Foto: 112Achterhoek-nieuws/NewsUnited
De brandweer probeert de accu van de wagen gekoeld te houden. Foto: 112Achterhoek-nieuws/NewsUnited

De brandweer probeert de accu van de wagen gekoeld te houden. Foto: 112Achterhoek-nieuws/NewsUnited

DOETINCHEM - Een rokende hybride auto zorgde vrijdag voor commotie in Doetinchem. Een belastingkantoor in de buurt besloot zelfs te ontruimen. De brandweer kwam meteen in actie, maar het blussen van een elektrische auto valt niet mee. Daar zijn bijzondere methodes voor.

De wagen stond aan een laadpaal op een parkeerterrein aan de Hamburgerbroeklaan, toen er ineens rook onder de motorkap vandaan kwam. De auto werd van de laadpaal ontkoppeld en de toegesnelde brandweer gooide meteen een grote brandslang in de auto, zo laat een videocorrespondent ter plaatse weten. De accu's moeten namelijk gekoeld worden. Een hybride wagen is niet op een normale manier te blussen, daarom laten hulpdiensten een 'dompelbak' aanrukken.

De bak wordt voor de helft gevuld met water. Vervolgens laten ze de auto hierin zakken. Hierop wordt de bak gebracht naar een afsleepplek. Eenmaal daar wordt de bak volledig gevuld, waarna ze de dompelbak met auto drie dagen laten staan.

De berger ter plekke laat weten dat ze de dompelbak een jaar in bezit hebben en dat hij nu voor de tweede keer wordt ingezet.

Hoe werkt dat, zo'n dompelbak?

Daarvoor sprak Omroep Gelderland al eens met Nils Rosmuller. Hij is onderzoeker aan het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) in Arnhem. Hij vertelt dat de batterijen in elektrische wagens lastig te blussen zijn. Door het hele voertuig onder water te zetten, worden de batterijen toch gekoeld. Dat kan ruim 48 uur duren. Dat heeft te maken met de grootte van de batterij en tot hoever hij is opgeladen. Daar is de dompelbak erg handig voor. De dompelbakken worden meestal door een bergingsbedrijf naar de plaats waar ze nodig zijn gebracht.

De dompelbak arriveert in Doetinchem. - Foto: 112Achterhoek-nieuws/NewsUnited

Waarom vliegt zo'n accu eigenlijk in brand?

"Een accu brandt anders dan een benzinetank", stelt de onderzoeker. "Ook de brandoorzaken zijn anders. Bij een elektrische auto kan het zijn dat de batterij niet goed is of dat de bekabeling niet goed werkt. Maar ook een botsing kan een rol spelen."

Volgens een woordvoerder van Takel- en Bergingsbedrijf Neuteboom in Beekbergen kan bij een botsing de batterijcel inwendig beschadigd worden. Eigenlijk zou de auto na zo'n botsing terug moeten naar de fabriek, maar in de praktijk laten bestuurders hun wagen alleen uitdeuken. Met alle risico's Van dien.

Volgens Rosmuller ligt de oplossing bij de autobranche. Die moeten een betere batterijtechnologie afdwingen bij producenten.

Wat de oorzaak is van de autobrand in Doetinchem, is nu in ieder geval nog niet duidelijk.

Zie ook: Ons 112-liveblog

Deel dit artikel