Voor ouderen en minima is het busvervoer al bijna gratis in Nijmegen. Foto: John Beckmann

Voor ouderen en minima is het busvervoer al bijna gratis in Nijmegen. Foto: John Beckmann

NIJMEGEN - De mogelijkheid dat er iets terugkeert van de acht nachtelijke buslijnen die in Nijmegen bestonden voor de coronapandemie, is er op zijn vroegst in 2024. Dat laat het Nijmeegse college weten in antwoord op vragen van de SP. Met de provincie is afgesproken dat deze als verantwoordelijke partij na de terugkeer van nachtbussen gaat kijken als het algemene reizigerspeil terug is op 85 procent van het niveau van vóór corona. Naar verwachting is dat pas in 2024 zo ver, en dan is het nog de vraag of de provincie zich geroepen voelt om de nachtbussen te laten terugkeren.

Coronapandemie

Tot maart 2020 de coronapandemie voor ingrijpende maatregelen zorgden, konden busreizigers op vrijdagen en zaterdagen tot diep in de nacht vanaf station Nijmegen naar onder andere Beuningen, Wijchen, Druten, Grave en Arnhem en op zaterdagnacht ook naar Millingen, Groesbeek en Huissen. Door de lockdowns en het thuiswerkadvies waren er minder busreizigers en werden diverse lijnen, waaronder de nachtbussen, tijdelijk opgeheven. Met ingang van 2022 werd deze tijdelijke maatregel semipermanent gemaakt door hem vast op te nemen in de nieuwe dienstregeling. De gemeente Nijmegen verzette zich daarbij wel tegen het niet laten terugkeren van een aantal tijdelijk geschrapt buslijnen, maar niet tegen het verdwijnen van de nachtbussen.

“Essentiële publieke voorziening”

De SP vindt het tijd om de nachtbussen zo snel mogelijk te laten terugkeren. “Inmiddels zijn alle coronamaatregelen opgeheven. De pandemie moet volgens niet gebruikt worden als excuus om bezuinigingen door te voeren. De nachtbussen zijn een belangrijke voorziening voor werknemers die ’s nachts werken en geen auto hebben, en voor studenten die buiten het centrum wonen en vanwege de nachtelijke sociale onveiligheid in de stad liever niet met de fiets reizen. Rendabelheid zou geen rol moeten spelen. Openbaar vervoer is een essentiële publieke voorziening en hoeft derhalve niet rendabel te zijn. Dat is het ook niet, daarom verlenen overheden subsidie.”

85 procent

Het college deelt de mening dat de nachtbussen een belangrijke publieke voorziening zijn en geeft aan erover in gesprek te zijn met de vervoerder en de provincie. “Vanwege de hoge kosten van de nachtbussen is de afspraak gemaakt dat (een deel van) de nachtbussen weer opgenomen worden in de dienstregeling als het reizigersherstel 85 procent is ten opzichte van het aantal reizigers in 2019. Het eerder terugbrengen van de nachtbussen gaat te veel ten koste van reguliere lijnen. De verwachting is dat dit herstel in 2024 wordt gehaald. Uiteindelijk ligt de beslissing van het al dan niet terug laten keren van de nachtbussen bij de provincie Gelderland.”

Deel dit artikel