De Vierdaagsefeesten aan de Waalkade.  Foto: Joris Bisschops

De Vierdaagsefeesten aan de Waalkade. Foto: Joris Bisschops

NIJMEGEN - Na twee jaar afwezigheid door corona zijn de Vierdaagsefeesten terug van weggeweest. Van zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 juli verandert het centrum van Nijmegen in één groot festivalterrein. Het complete programma van de feestweek is inmiddels bekend en belooft met meer dan duizend acts voor ieder wat wils.

“Iedereen is onze doelgroep: kinderen, jongeren, volwassenen en senioren. Ook hebben we een specifiek programma voor LHBTI+-ers en mensen die minder prikkels kunnen hebben. Doordat we geen entree heffen, zijn de feesten ook laagdrempelig toegankelijk voor mensen met een kleinere portemonnee. Op deze manier allerlei verschillende mensen samenbrengen zien we ook echt wel als een belangrijke functie van de Vierdaagsefeesten”, vertelt Marlijn Hoefnagel van Stichting Vierdaagsefeesten.

Ruim 1,5 miljoen bezoekers

De ruim 1,5 miljoen verwachte bezoekers kunnen tijdens de Vierdaagsefeesten genieten van theater, exposities, lezingen, workshops en vooral heel veel muziek. Op de ruim veertig podia is er plek voor uiteenlopende muziekstijlen: van Nederlandstalige feestmuziek tot jazz en van klassiek tot techno. Grote namen die dit jaar optreden zijn onder meer Snollebollekes, Ronnie Flex, Mart Hoogkamer, Frank Boeijen en Kris Kross Amsterdam.

Bij muzikale hotspots zoals het Valkhoffestival en De Kaaij zijn veel nieuwe namen in diverse genres te ontdekken. Ook is door de hele stad plek voor coverbands en regionale artiesten zoals Ronnie Ruysdael en Nijmeegse Annie. “Het gaat voor ons niet alleen om de bekende namen, maar om een divers aanbod. We zien de Vierdaagsefeesten ook echt wel als een visitekaartje van de stad. We laten hiermee zien wat Nijmegen in huis heeft en zetten de stad daarmee op de kaart. We hopen ook echt dat bezoekers verder kijken dan de bekende namen en zich willen laten verassen”.

Tradities

Bijzondere belevingen staan ook op het programma van het zevendaagse festival. Zo kunnen feestvierders abseilen van de St. Steventoren, een klassiek concert bijwonen in parkeergarage Kelfkensbos of zich laten bedelven onder 100.000 chrysanten tijdens een bloemenregen vanaf de Waalbrug. Traditiegetrouw is op zondagavond op de Waalkade een vuurwerkshow, gevolgd door een gevelconcert op de Grote Markt.

Deze terugkerende programmaonderdelen zijn volgens Hoefnagel belangrijk voor het evenement. “We merken dat de bezoeker zich erg verheugd op dit soort vaste waardes. Het brengt herkenbaarheid, sfeer en saamhorigheid, het echte Vierdaagsefeestengevoel. Een ijkpunt in de feestweek, die voor velen het hoogtepunt van het jaar is”.

Nieuwe app

Om het maximale uit het uitgebreide programma-aanbod te kunnen halen lanceert Stichting Vierdaagsefeesten in juli een nieuwe app. Hiermee kunnen bezoekers hun eigen programma samenstellen. “We hebben deze helemaal nieuw laten bouwen. Gebruikers van de app kunnen alle locaties en optredens die ze willen bezoeken invoeren en krijgen dan een gepersonaliseerd blokkenschema. Ook kunnen mensen zien waar het druk is en pushberichten ontvangen bij de start van shows die ze graag willen zien.”

Puntjes op de i

Nu het programma rond is heeft Stichting Vierdaagsefeesten nog zo’n zes weken om de puntjes op de i zetten. Het uitrollen van het nieuwe bekersysteem, waarbij bezoekers voor hun eerste drankje 50 cent extra betalen aan duurzaamheidtoeslag, is voor de organisatie de grootste uitdaging. “Dit nieuwe systeem is voor ons wel het spannendste dit jaar. We hebben er vertrouwen in, maar het is wel een grote operatie, want alle veertig podia en terrassen in de stad doen er aan mee. We zijn nu druk bezig met een plan voor de bevoorrading, instructies voor het barpersoneel en communicatie naar de bezoekers over het nieuwe systeem”, aldus Hoefnagel.

Ze benadrukt dat de focus vooral ligt op het aftellen naar de Vierdaagsefeesten. “We zijn heel blij dat het weer kan en mag. We kunnen niet wachten tot de Vierdaagsefeesten van start gaan en we weer kunnen genieten van de sfeer. En als we naar het enthousiasme op social media kijken onze bezoekers ook niet.”

Zie ook:

Deel dit artikel