De drone in kwestie . Foto: RN7

De drone in kwestie . Foto: RN7

- Stel, er ligt een drenkeling in de Waal, of er staat een schip in brand. Bij zulke noodsituaties op de Waal moet nu nog een boot worden ingezet om te kijken wat er precies aan de hand is. Dat moet sneller en efficiënter kunnen; Rijkswaterstaat testte daarom met autonome drones.

“Drones kunnen sneller en efficiënter ingezet worden. Zo kunnen we veel beter omgaan met onze capaciteit,” vertelt Nancy Scheijven, directeur Scheepvaart & watermanagement en CEO drones bij Rijkswaterstaat. Om na een melding te kijken wat er aan de hand is, worden nu schepen ingezet. “Maar die zijn niet heel snel, en je hebt bemanning nodig. Met een drone zouden we alleen op een knop hoeven drukken en de drone zou er zelf heen moeten kunnen vliegen." De Drone bestuurt namelijk zichzelf: hij vliegt zelfstandig naar de opgegeven plaats. Beelden die de drone maakt zijn meteen beschikbaar voor medewerkers in de verkeerspost.

Bekijk de beelden. De tekst gaat daaronder verder:

Maandag werd er niet voor het eerst getest, en dat zal nog vaker moeten gebeuren. Tijdens verschillende tests worden verschillende scenario's gesimuleerd. Nu was dat een bootongeluk met een drenkeling. Bij de test was ook een boot van de brandweer betrokken.

Nijmegen ideale plaats voor testen

Dat Rijkswaterstaat in Nijmegen test is niet zonder reden. Nijmegen ligt aan een druk punt aan de Waal en is een belangrijk knooppunt. “Daarnaast,” vertelt Scheijven. “Nijmegen ligt niet in een zogenoemde ‘No Fly Zone’. Omdat hier geen luchthavens in de buurt zijn is het relatief makkelijker om hier met een drone te vliegen.”

Dat de drones er in de toekomst komen is zeker, al is het met de huidige regelgeving nog niet mogelijk, maar “ik verwacht dat als we kijken naar 2025, dat we dan toch wel een heel eind kunnen zijn.”

Deel dit artikel