Voorbeeld van een onbewaakte spoorwegovergang. Foto: ANP, ter illustratie

Voorbeeld van een onbewaakte spoorwegovergang. Foto: ANP, ter illustratie

VORDEN - ProRail pakt alle onbewaakte spoorwegovergangen in Gelderland aan. Ongevallen op zulke overgangen, zoals die van maandag in Vorden, geven volgens de spoorwegbeheerder het belang daarvan aan.

Op een spoorwegovergang op de Onsteinseweg in Vorden kwam maandagochtend een trein in botsing met een bedrijfsbusje. De bestuurder van het busje raakte zwaargewond en werd met de traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Het is nog niet duidelijk hoe het met de bestuurder is.

Aanrijding voorkomen

Een dag na het ongeluk op de onbewaakte overgang spreekt Omroep Gelderland met Aldert Baas van ProRail over de stand van zaken rondom het aanpakken van de onbewaakte overgangen. Hij vat het probleem samen: "Overwegen zijn een kruising van trein- en wegverkeer. Dat betekent dat daar altijd het risico is dat er een botsing kan gebeuren. Dat moeten we willen voorkomen. En de gevaarlijkste pakken we als eerste aan."

Zie ook: Ravage na botsing op spoor, treinen rijden voorlopig niet

Bomen en bellen

Volgens Baas moet Nederland eind 2023 vrij zijn van openbare onbewaakte overwegen: "We hebben van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opdracht gekregen die overwegen aan te pakken. Voor 2023 zijn 180 van deze overwegen, die openbaar zijn, uit het spoor."

Die afspraak werd in 2018 gemaakt. In onze provincie waren er aan het begin van het traject 51 onbewaakte overwegen die aangepakt moesten worden. Baas zegt dat 29 overwegen inmiddels zijn opgepakt. "Dat is grotendeels gebeurd door ze te sluiten en alternatieve routes aan te leggen", aldus Baas. Dat is ook wat ProRail het liefst overal wil. "Het liefste heffen wij overwegen op. En waar het echt niet anders kan, komen er bomen en bellen."

Zie ook: Er zijn nog veel meer onbewaakte overwegen dan werd gedacht

Maatwerk per overweg

Vóór eind 2023 moeten alle overwegen dus aangepakt zijn, maar dat is nog geen eenvoudige opgave, zegt Baas: "Dat is echt een grote klus, want het gaat niet alleen om het uitvoeren daarvan, maar het gaat ook om het stuk dat ervoor zit: tot goede akkoorden en afspraken komen met de betrokkenen, de wegbeheerders bijvoorbeeld. Die akkoorden hebben we echt nodig, anders kunnen wij geen stappen zetten."

Daar kan dus veel tijd in gaan zitten. Elk geval is maatwerk: "Juridisch gezien moeten we écht met elkaar tot een akkoord komen. Wij kunnen die aanpak niet eenzijdig gaan uitvoeren. Dan gaat het bijvoorbeeld om geld. Maar het gaat ook om het met elkaar eens worden over de consequenties die het heeft. Want voor sommige omwonenden betekent het bijvoorbeeld dat ze voortaan een andere route moeten nemen om bij hun eigendom te komen."

Winterswijk en Lochem

Baas geeft plaatsen in de Achterhoek als voorbeelden voor een goede samenwerking in Gelderland. "Winterswijk en Lochem zijn mooie voorbeelden van hoe wij samen met gemeente en omwonenden plannen hebben gemaakt om in één keer in een heel gebied een aantal overwegen op een goede manier aan te pakken."

Zie ook: Laatste onbewaakte spoorwegovergang in Winterswijk is verdwenen

Niet openbare overwegen

Dan zijn er in Gelderland ook nog 39 overwegen, die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Ook die pakt ProRail aan. Voor zeventien stuks is dat al gelukt. Voor de resterende overwegen moet nog een apart plan gemaakt worden en budget worden vrijgemaakt.

Deel dit artikel