De 'fietsgracht' in de gemeenteplannen is volgens velen geen goed idee. Foto: gemeente Nijmegen

De 'fietsgracht' in de gemeenteplannen is volgens velen geen goed idee. Foto: gemeente Nijmegen

NIJMEGEN - De nieuwe stationsomgeving van Nijmegen kan zo veel mooier en veiliger dan de gemeente nu voor ogen heeft. Dat zeggen belanghebbenden. Volgens hen luistert de gemeente echter niet naar alternatieven. Tekst en uitleg daarover geeft de gemeente vooralsnog niet.

Vrijdag kwamen diverse partijen waaronder de Fietsersbond en de Oogvereniging bij elkaar om te praten over alternatieve plannen. Raadsleden van de coalitiepartijen GroenLinks en D66 waren niet aanwezig. Wethouder Noël Vergunst was er ook niet, maar er waren wel ambtenaren van de gemeente Nijmegen.

Veiligheid voetgangers

De komende jaren gaat het hele stationsgebied in Nijmegen op de schop. Naast een extra perron komen er onder meer appartementen, een nieuw station en een nieuwe stationsomgeving. Over de juiste inrichting van dat laatste lopen de meningen nogal uiteen. De grootste kritiek betreft de toegankelijkheid en de veiligheid bij het station. En ook over de uitstraling maken veel mensen zich zorgen. Nu is het stationsplein volgens de meesten ronduit lelijk en de situatie voor voetgangers is gevaarlijk met een busbaan zonder zebrapad of verkeerslichten.

[image:7537457]

'Zoek het maar uit'

Mathieu Houben van de Oogverening is cynisch over de zogenoemde ‘shared space’ voor het station: “Shared space is een ander woord voor: we weten hier geen oplossing voor dus zoek het maar uit.” Voetgangers moeten zich volgens hem bij de Kiss & Ride vóór het station tussen de auto’s doorworstelen en rolstoelers kunnen niet zelfstandig naar het station oversteken omdat het groen hun vrije zicht belemmert. De Oogvereniging eist zo snel mogelijk een zebrapad en verkeerslichten met ratel bij het station.

Jeroen van Dijk van de Oogvereniging schetst hoe mensen vanuit de parkeergarage op de Van Schaeck Mathonsingel eerst vijf meter omhoog moeten, in het station weer vijf meter naar beneden en vervolgens weer vijf meter omhoog naar de perrons. Al die hoogteverschillen zijn volgens hem niet uitnodigend naar de 45.000 reizigers die dagelijks gebruik maken van station Nijmegen. Hij pleit voor een verdiept voetgangersgebied richting het station.

[image:7537461]

'Utopisch beeld met leefplein'

Dirk Peters is als architect nauw betrokken bij het gebied bij de hoogbouw op de plek van het voormalige Metterswaene. Hij heeft een soort “utopisch beeld met een leefplein geschetst.” Daarbij zou zelfs het busstation ondergronds worden. In zijn ontwerp met een “plaza zone zoals bij Schiphol”, zou het stationsplein veel meer onderdeel worden van de stad, stelt hij.

Geen reactie van de gemeente

Een andere visionair vertegenwoordigde een burgerinitiatief al in 2014. Paul van den Broek vertelde over zijn “brugvisie route 44” die het Stationsplein via een soort brug verbindt met Plein 44. Eindelijk een goede verbinding tussen station en binnenstad. Maar ook op de plannen van Paul van den Broek is volgens hem totaal niet gereageerd door de gemeente.

Wethouder Vergunst zegt dat hij in een later stadium kennis neemt van de input van alle belanghebbenden: "Input van belanghebbenden is daarbij van groot belang, maar vanwege de grootte en complexiteit van de opgave moeten we dat proces zorgvuldig inrichten."

Zie ook: Gevaarlijke fietsgracht' voor station Nijmegen, zelfs Fietsersbond is tegen

Deel dit artikel