Topdrukte voor bezorgers: twee miljoen pakketjes per dag - RN7

In het sorteercentrum in Elst is het druk. Foto: Omroep Gelderland

In het sorteercentrum in Elst is het druk. Foto: Omroep Gelderland

ELST - Black Friday moet de consument verleiden tot extra aankopen. Dat lukt behoorlijk, blijkt in het pakketsorteercentrum van PostNL in Elst. En dan moeten Sinterklaas en Kerst nog komen. "We verwerken twee keer zoveel pakketten als normaal."

Black Friday gaat niet stilletjes aan PostNL in Elst voorbij. Het sorteercentrum, waar de pakketten en pakketjes binnenkomen die naar de klant moeten, draait deze dagen op volle bezetting.

En ook nog eens 24 uur per dag, zegt Sjon de Heuvel. Volgens de depotmanager van PostNL moeten alle zeilen worden bijgezet de pakketjes op tijd bij de klant of op het afhaalpunt te krijgen. "Maar het gaat ons ook dit jaar weer lukken."

Bekijk de video over de enorme drukte:

Twee miljoen pakketten

Black Friday is een commercieel succes. Steeds meer bedrijven en winkels proberen al een paar jaren de consumenten te verleiden tot allerlei aankopen, al dan niet tegen grote kortingen. Die aankopen worden steeds vaker online gedaan - en moeten dus vervolgens worden thuisbezorgd.

Daar komt PostNL in beeld. Het bedrijf bezorgt normaal gesproken rond de miljoen pakketten per dag - deze dagen kan dat oplopen tot dagelijks maar liefst twee miljoen pakketten.

De drukte heeft overigens niet alleen te maken met Black Friday. Mensen bestellen ook de cadeautjes voor Sinterklaas en alvast voor de Kerstdagen. PostNL verwacht de hele maand december drukte - te beginnen met dit laatste weekend in november. "De eerste piek is op Black Friday en dit weekend", zegt De Heuvel.

Wat dat concreet betekent voor zijn sorteercentrum in Elst (één van de 27 van PostNL in Nederland): het verwerken van zo'n 50.000 tot 60.000 pakketten per dag. "Terwijl we op een gemiddelde dag rond de 30.000 pakketten versturen. We verwerken nu dus dubbele aantallen."

Zie ook: Topdrukte voor pakketbezorgers in Elst.

Gevoel van saamhorigheid

Het is volgens De Heuvel een heel gedoe de logistieke puzzel met voldoende personeel rond te krijgen. "Want ook wij hebben te maken met medewerkers die vanwege corona bij de kinderen thuis moeten blijven. Maar met de inzet van iedereen krijgen we het iedere keer weer voor elkaar." Wat daarbij natuurlijk helpt, is dat het pakketsorteercentrum deze weken dag en nacht draait.

Ondanks alles kan De Heuvel wel degelijk plezier beleven aan de drukte. "Deze pieken horen bij het vak. We weten dat de drukte eraan komt. En het geeft ook saamhorigheid. Met elkaar zorgen we ervoor dat alles op tijd de deur uitgaat. Het heeft ook wel weer zijn charme."

Waar De Heuvel nog wel blij mee is: het advies van organisaties als Thuiswinkel om op tijd te bestellen, is door veel consumenten opgevolgd. "Gelukkig hebben veel mensen dat advies ter harte genomen en niet op het allerlaatste moment besteld. Dat geeft iedereen wat meer lucht."

Deel dit artikel