Ook vervoerder Avan kampt met personeelstekorten en vraagt rit pas na 10.00 uur te boeken - RN7

"Hoe eerder reizigers hun rit boeken, hoe efficiënter de vervoerders een planning kunnen maken." Foto: Avan

REGIO - Vervoersorganisatie Avan kampt met personeelstekorten en vraagt reizigers pas na 10.00 uur gebruik te maken van hun ritten. Een uitzondering geldt voor ziekenhuisafspraken, uitvaarten en bruiloften; die worden met voorrang uitgevoerd. Bovendien wordt er per 1 januari 2022 een toeslag berekend voor ritten die kort van te voren worden gemaakt.

"Door het grote personeelstekort en het hoge ziekteverzuim is het steeds lastiger om voldoende chauffeurs beschikbaar te hebben om alle ritten te kunnen blijven rijden," laat de vervoerder weten. Reizigers worden daarom ook gevraagd hun ritten zo ver mogelijk van tevoren te plannen, het liefste pas na 10.00 uur 'ochtends en annuleringen ook op tijd door te geven. Per 1 januari 2022 zal de organisatie sowieso een toeslag berekenen wanneer een rit minder dan drie uur van te voren wordt geboekt of wordt gewijzigd binnen één uur voor de afgesproken ophaaltijd.

'Ook bij callcenter een hoog ziekteverzuim'

Ook adviseert de vervoerder de ritten voornamelijk online te boeken. "Bij het callcenter is een hoog ziekteverzuim, waardoor reizigers voor telefonische boekingen langer in de wacht staan," laat Avan weten. "Wij vragen ieders begrip voor eventuele vertragingen of langere reistijden," vullen ze aan.

Het leerlingenvervoer, jeugdwetvervoer en dagbestedingsvervoer kent ook een personeelstekort. "Om het routevervoer zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat op vaste tijden wordt gereden. We hanteren daarom de standaard roosters van scholen en instellingen. Indien een reiziger individueel vervoerd moet worden, kan het zijn dat dit in overleg op een ander tijdstip gebeurt dan gewenst, in verband met de beperkte beschikbaarheid van chauffeurs," laat de organisatie weten.

Deel dit artikel