De Ommetje app in samenwerking met Erik Scherder Foto: de Hersenstichting

De Ommetje app in samenwerking met Erik Scherder Foto: de Hersenstichting

NIJMEGEN - Met de Vierdaagse lopen duizenden mensen, maar ook als de wereld niet groen en oranje gekleurd is lopen er steeds meer mensen. Dat komt onder andere door apps als de ‘Ommetje app’ van de Hersenstichting, die probeert mensen te stimuleren elke dag een ommetje te maken. De succesvolle app is in eerste instantie bedacht voor mensen die een zittend beroep hebben, vertelt Andreas Tober van de Hersenstichting.

Tekst gaat verder onder video:

Om het leuker te maken om te lopen kunnen de gebruikers van de app medailles verdienen bij mijlpalen van bijvoorbeeld een bepaald aantal gelopen minuten. Ook kunnen ze hun prestaties delen met anderen via bijvoorbeeld social media en “je kan samen ‘tegen elkaar’ lopen, zodat je een beetje een strijd element hebt waardoor je zin krijgt om wat vaker te gaan lopen,” zo legt Tober de extra features van de app uit.

20 minuten

De Ommetje app niet met afstanden of aantal stappen maar vooral met gelopen tijden en dat is een bewuste keuze verklaart Tober: “We vinden eigenlijk dat iedereen moet kunnen wandelen, dus we vinden het belangrijk dat je het aantal minuten loopt eigenlijk in plaats van dat echt de afstand of het aantal stappen voor iemand bepaalt.” De ideale tijd om te lopen is twintig minuten. Door zo’n wandeling ben je “wat frisser, wat fitter en maar ook wat productiever als je terugkomt” en je kunt je gedachten verzetten zo legt Tober het belang van de wandelingen uit. Dat mensen met de Vierdaagse 30, 40 of wel 50 kilometer lopen is niet per se nog beter voor je hersenen. “Op een gegeven moment stagneren de positieve effecten wel,” verklaart Tober.

Groot succes

Dat de app een succes is blijkt wel uit de cijfers, de app is al meer dan 1,4 miljoen keer gedownload en ongeveer 300 duizend mensen gebruiken de app echt dagelijks. Op sommige momenten lopen er zo’n 40 duizend mensen op precies hetzelfde moment een ommetje. De app werd voor de corona pandemie al ontwikkeld maar door de lockdown en alle maatregelen heeft de app wel een veel groter bereik gekregen vertelt Tober. Hij voegt daaraan toe, het was natuurlijk helemaal geen fijne periode maar voor het succes van de app was het toch een “beetje een geluk bij een ongeluk”.

Deel dit artikel