Ankeiler: "We bouwen helaas weer minder veilige woonwijken waarbij de inrichting van nieuwe straten niet altijd passen bij hun functie: verblijven en - onmisbaar voor kinderen - spelen." Dit stelt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV in een landelijke oproep.

- "We bouwen helaas weer minder veilige woonwijken waarbij de inrichting van nieuwe straten niet altijd passen bij hun functie: verblijven en - onmisbaar voor kinderen - spelen." Dit stelt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV in een landelijke oproep. De verkeersveiligheid in de Aurelius in Elst wordt hier als voorbeeld genoemd: "een straatje met een chique naam, maar de rijbaan is smal en een trottoir ontbreekt."

Van der Knaap's oproep op de website Verkeerskunde.nl wordt ondersteund door Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland, en Pieter Litjens, directeur van kennisinstituut CROW. Hij haalt talloze voorbeelden aan waarbij ouders zich zorgen maken over de verkeersveiligheid van hun kinderen. "Recent gebouwde woonwijken zijn meestal wel verkeersveiliger dan de nieuwbouwwijken van de jaren zeventig en tachtig en zeker dan oude stadswijken. En gelukkig is het aantal verkeersslachtoffers onder kinderen nog steeds laag."

Lange rechtstand

"Maar", gaat Van der Knaap verder "helaas bouwen we in deze nieuwe eeuw ook weer minder veilige woonwijken. Bouwkundige modes - vooral de jaren dertig-stijl met lange straten is populair - en het streven naar optimale ruimte voor huizen en tuinen leiden ertoe dat de inrichting van straten in nieuwe woonwijken niet altijd past bij hun functie." En dat is precies het geval bij de Aurelius in Elst. Deze en andere nieuwe straten in Nederland hebben wat verkeerskundigen noemen: ‘lange rechtstanden’.

Ze zijn over een lengte van meer dan honderd meter kaarsrecht. Ondanks dat er door gemeentes best vaak maatregelen worden genomen die tot een betere verkeersveiligheid zouden moeten leiden, zoals Nijntje-borden, informerende snelheidsdisplays en gedragscampagnes, blijft het resultaat onvoldoende voor ouders die 30 te hard vinden, licht Van der Knaap toe. "De afstand die wordt afgelegd tijdens de reactietijd plus de remafstand opgeteld - 13 meter nodig heeft om tot stilstand te komen.

'Ouders hebben gelijk'

"En eerlijk is eerlijk, die ouders hebben vaak gewoon gelijk. Die 13 meter heeft een kind niet, als het vanachter het huis de oprit af gaat", vertelt Van der Knaap. Bij krap opgezette wijken mét een verblijfsfunctie maar zónder trottoir voor voetgangers en spelende kinderen - de rijbaan daargelaten - is 15 kilometer per uur daarom de enige veilige optie. Dat is overigens helemaal geen nieuws, maar een basisprincipe uit Duurzaam Veilig Wegverkeer, de benadering die sinds midden jaren negentig in Nederland leidend is. Het staat er zwart op wit: als er geen trottoirs aanwezig zijn en voetgangers de rijbaan moeten gebruiken, dan is 15 kilometer per uur de enige veilige snelheid.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel