Ankeiler: "Ik zie om de kilometer een bordje staan met het aantal kilometers. Dat is mentaal wel zwaar hoor", zegt wandelaar Marlou Poncin tijdens haar 4Daagse.

- "Ik zie om de kilometer een bordje staan met het aantal kilometers. Dat is mentaal wel zwaar hoor", zegt wandelaar Marlou Poncin tijdens haar 4Daagse. De grootste wandeltocht is fysiek al een behoorlijke uitdaging, maar mentaal ook.

Sportpsycholoog Ivo Spanjersberg snapt de opmerking van Marlou heel goed. "Als je nog niet stuk zit en je bent net begonnen dan denk je waarschijnlijk: jeetje, wat ver. Het schiet niet op, maar ik begin al wel wat te voelen. Dan is het niet handig dat je geconfronteerd wordt met kilometerborden. Maar als je stuk zit, kan het handig zijn om die borden wel even als doel te hebben."

Welke tips heeft Ivo voor jou?

  • "Kijk niet elke keer hoe lang je nog moet. Laat je niet afleiden door informatie die je niet wil hebben. Wacht daarmee tot het echt pijn doet. Dan kun je jezelf namelijk doelen gaan stellen. Bijvoorbeeld: ik loop tot het bord van nog 15 kilometer en neem dan even pauze."
  • "Stel steeds kleine doelen. Elke kilometer is misschien wel weinig, maar bijvoorbeeld elke vijf kilometer. Als je over een lange dijk loopt en je ziet een bosje, zeg dan tegen jezelf: ik ga daar even in de schaduw zitten. Knip de delen van de route dus op. Dat helpt je met focussen."
  • Zorg dat je antwoord hebt op de vragen die je jezelf stelt. "Je hebt namelijk continu een gesprek met jezelf. En als je moe wordt, wordt dat negatief. Dan ga je bijvoorbeeld jezelf afvragen: waarom doe ik dit? Zorg dat je daar antwoord op hebt, dat je hogere doel duidelijk is. Zeg bijvoorbeeld dat je dit aan jezelf beloofd hebt, of dat je dat kruisje wil halen. Dat helpt je door moeilijke momenten heen komen. Als je stuk zit kun je dat gesprek met jezelf ook inzetten, zeg dan bijvoorbeeld tegen jezelf dat je straks thuis een lekker koud biertje hebt als je er bent."
  • "Accepteer dat je stuk gaat zitten, schrik daar niet van. Je hoeft niet aan die stemmetjes toe te geven, want het kan ineens weer bijtrekken. Luister er dus niet teveel naar, het is tijdelijk."
  • Focus, zegt Spanjersberg. "Als je stuk zit kan het helpen om jezelf af te leiden met iets anders. Ga om je heen kijken, doe high-fives met het publiek of ga meezingen. Dan ben je afgeleid van alle misère. Als je dat doet, ben je er zo overheen."

Waarom staan die borden er?

Dat waren de belangrijkste tips van de sportpsycholoog. Maar waarom plaatst de 4Daagse eigenlijk kilometerborden langs de route? "Het zijn lichtborden, er staan er niet heel veel van op de route, maar drie of vier. Alleen aan het einde staan er wat meer, want dan willen we de mensen waarschuwen hoe ver ze nog moeten, zodat ze op tijd binnen kunnen komen", vertelt persvoorlichtster Babs Rijke.

Deel dit artikel