Ankeiler: De safety car maakte de tongen los in Nijmegen. Die auto mag niet worden ingehaald door snelle wandelaars en rolstoelers.

- De safety car maakte de tongen los in Nijmegen. Die auto mag niet worden ingehaald door snelle wandelaars en rolstoelers. De wagen rijdt voor de troepen uit om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hoewel de lopers er vandaag iets meer rekening mee konden houden, is de kritiek nog niet verstomd.

Een van de rappe rolstoelers, Ronald van Dort, heeft vandaag wel gemerkt dat de kritiek van gisteren op de veiligheidsauto succes heeft gehad. "Hij is wat sneller gaan rijden. Want ik heb minder snelle wandelaars in de buurt van de auto gezien." Daardoor waren er waarschijnlijk geen situaties zoals gisteren, toen een wandelaar de auto inhaalde en het risico liep om gediskwalificeerd te worden. "Nee, vandaag wilde niemand er voorbij", vertelt Van Dort.

Al had hij van wandelaar Jarno, die even aansloot bij de auto, nog wel iets sneller gemogen. "Voor mijn gevoel had hij nog wel iets harder gemogen, we worden iets beperkt in onze snelheid."

Een andere snelle loper is Rogé Haan, hij zorgde er zelf voor dat hij vandaag wat minder last had van de safety car. "Ik ben gewoon wat langzamer gestart, zo kwam ik de safetycar ook niet tegen."

'Ze kunnen de pot op'

Maar dat betekent allemaal niet dat de woede al is verdwenen bij de snelle lopers en de rolstoelers. Want Joris Beers kan zich niet inhouden als we hem er nog een keer naar vragen. "Dit idee moet toch gewoon een storm in een glas water zijn. Het is hartstikke veilig op de route, er is toch ook geen verkeer op de weg? Het is leuk geprobeerd door de organisatie, maar ze moeten maar een ander machtspelletje gaan spelen. Het is toch waardeloos dat ze dit regelen voor de twee of drie wandelaars die harder willen?"

De woede zit hem zo hoog dat Beers zegt te stoppen met de 4Daagse. "Nee, ik ga er niet meer heen. Dit is mijn laatste Vierdaagse, ze kunnen de pot op."

Verzoek aan safety car

Ondanks de woede realiseren de lopers ook dat de safety car voor veiligheid zorgt, zegt Roland van Dort. "Ik vind het wel een veilige situatie zo. Laat die auto maar 10 kilometer per uur rijden, dan is het goed."

Hij en andere rolstoelers hadden nog wel een verzoek aan de safety car: "Morgen met de zevenheuvelen hebben we gevraagd of de auto wel wil blijven doorrijden als wij omhoog moeten. Dan gaan wij niet zo hard, maar als we de heuvel af gaan wel. Dus dan hopen we dat de auto al een stukkie vooruit is."