Ankeiler: Stadspartij Nijmegen roept in vragen aan het college van B&W op om de Meld & Herstel App te verbeteren.

- Stadspartij Nijmegen roept in vragen aan het college van B&W op om de Meld & Herstel App te verbeteren. De partij merkt dat de communicatie via de app soms niet ‘klantvriendelijk’ is en wil dat op iedere melding tijdig wordt gereageerd. Bovendien moeten de meldingen zoveel mogelijk leiden tot een oplossing. Veel Nijmegenaren steunen dit initiatief, hoewel niet alle gebruikers een negatieve ervaring hebben met de app, zo blijkt uit de reacties op sociale media.

Toos Minkhorst beaamt onder een bericht van Stadspartij Nijmegen op Twitter, dat zij meerdere malen een melding heeft gedaan, maar amper een reactie terugkrijgt. “Ik gebruik de app niet meer. Je kunt wel aan de gang blijven met melden. Er is al weken een gigantische puinhoop op de hoek van de Zonstraat/Molenweg. De aanwonenden vinden het schijnbaar wel best. Joubertstraat ook altijd een zooitje.”

Rob Michels heeft juist een tegenovergestelde ervaring, maar is wel blij met de eventuele aanpassingen die Stadspartij wil. "Tot nu toe zijn alle 'klachten', 'storingen' die ik heb ingediend verholpen. Soms duurt het even en soms moet ik het anders formuleren. Ben blij dat jullie meer 'mens' achter de app willen gaan krijgen", zo zegt Michels op Facebook.

Paul vindt een aanpassing helemaal niet nodig en twittert: “Straatverlichting binnen twee dagen gerepareerd. Melding van grofvuil langs de weg, DAR heeft binnen één dag de boel opgeruimd. Opgelost? Krijg dan een melding via mail of de app zelf.” De Stadspartij geeft in een reactie op dit bericht aan dat het in de meerderheid van de gevallen ook goed gaat, maar is ervan overtuigd dat er nog ruimte is voor een verbeterslag.

“Wie nu een melding maakt bij de Meld & Herstel App krijgt regelmatig te horen dat het defect niet de verantwoordelijkheid van de gemeente is, maar van andere organisaties. De gemeente geeft meldingen soms wel door aan die verantwoordelijke organisaties. Of dat leidt tot een oplossing is vaak onduidelijk. Stadspartij Nijmegen vindt dat in principe op iedere melding een reactie moet komen. Daarnaast moet duidelijk zijn of en hoe iets wordt opgelost en hoe snel”, zo laat de partij weten op haar website.

Ook komt het volgens hen vaak voor dat de gemeente een melding afwijst, omdat het niet gaat over een object van de gemeente zelf. “De inwoner krijgt dan de tip om via het Kadaster uit te zoeken wie wel de eigenaar is. Dat is echter complex en kost geld. Het uitzoeken wie de eigenaar is van een object kost bijna 25 euro per keer.” De Stadspartij roept daarom het college op om uit te zoeken of de gemeente niet veel vaker zelf actief de eigenaar kan opsporen.

Meld & Herstel App

Als er in de gemeente Nijmegen iets kapot is of als er ergens overlast is ontstaan, kunnen inwoners dat melden via de Meld & Herstel App. De gemeente zorgt er in principe op die manier voor dat de stad schoon, heel en veilig blijft.

De lokale partij verwacht eind februari een antwoord op de vragen.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel