Afdrukken
Ankeiler: Het is Blue Monday. Dat zou de meest depressieve dag van het jaar zijn.

- Het is Blue Monday. Dat zou de meest depressieve dag van het jaar zijn. Veel winkels en bedrijven grijpen het aan om met speciale Blue Monday-aanbiedingen te komen.

"Dat is redelijk nieuw. Vorig jaar zag ik ook wel wat aanbiedingen, maar niet volop", reageert José Bloemer, hoogleraar marketing van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

'Het ligt niet voor de hand'

"Winkels proberen in te spelen op het gevoel van Blue Monday, deprimaandag. Ben je gedeprimeerd, ga dan kopen. Maar mensen zijn eerder geneigd te kopen als ze vrolijk of blij zijn en vertrouwen hebben in de economie. Het ligt niet voor de hand", vindt de hoogleraar. "Gedeprimeerde mensen gaan eerder eten, maar sommigen gaan kopen."

"Het is overgewaaid uit Amerika, net als Black Friday, Valentijnsdag en Halloween. Blue Monday is in 2005 geïntroduceerd door de Britse psycholoog Cliff Arnall." Hij gebruikte een formule, waarbij hij rekening hield met het weer, de goede voornemens die niet waargemaakt zijn en het feit dat de vakantie ver weg zijn. Daarom zouden de meeste mensen zich op deze dag, de derde maandag in januari, treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Overigens schreef de Engelse krant The Guardian destijds dat het hele persbericht van Arnall, inclusief de formule, was geschreven door een pr-bureau in opdracht van Sky Travel.

'Je ziet het toenemen'

Blue Monday doet met alle aanbiedingen wat denken aan Black Friday, als mensen wekenlang met kortingen worden bestookt. "Black Friday is van een heel andere orde van grootte. Dat is een veel groter fenomeen, wereldwijd. Blue Monday kan daar in commerciële zin niet aan tippen. Maar je ziet het wel toenemen", aldus Bloemer.

Deel dit artikel