Ankeiler: Nijmegen is met de lokale verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk in gesprek om rondom de invoering van een JA-JA sticker mensen die nu géén sticker op de brievenbus hebben en dus wel reclamefolders ontvangen de nieuwe sticker eenmaal met die folders mee te leveren.

- Nijmegen is met de lokale verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk in gesprek om rondom de invoering van een JA-JA sticker mensen die nu géén sticker op de brievenbus hebben en dus wel reclamefolders ontvangen de nieuwe sticker eenmaal met die folders mee te leveren. Zo hoeven zij geen moeite te doen om reclamefolders te blijven ontvangen als de stad het zogenaamde opt-in systeem invoert. De gemeenteraad besluit op 1 februari over, en er tekent zich een ruime meerderheid voor af. Het systeem, dat bedoeld is om verspilling te verminderen, wordt dan een jaar later ingevoerd.

Wel huis-aan-huisbladen

In december kwam het college met een voorstel voor de invoering van de JA-JA-sticker, waarbij het de bedoeling is dat mensen die vanaf de invoering géén sticker op de brievenbus hebben geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer gaan ontvangen, maar wel nog huis-aan-huisbladen. Mensen die deze ook niet willen ontvangen, kunnen een NEE-NEE-sticker gebruiken. Het initiatief van voor het voorstel komt vanuit de gemeenteraad, die er al langere tijd mee bezig is. “De PvdA pleitte hier zes jaar geleden al voor”, zegt fractievoorzitter van de partij Charlotte Brand. “Een groot deel van de folders eindigt ongelezen bij het oud papier. In andere steden is al aangetoond dat met dit systeem een flinke bijdrage geleverd kan worden aan het terugdringen van papierverspilling, maar ook de verspilling van inkt en brandstof.”

“Huidige systeem werkt prima”

De meeste partijen in de Nijmeegse gemeenteraad zien het plan zitten en gaan het steunen. De SP stemde destijds tegen de motie over het onderwerp, maar is voldoende gerustgesteld door de toezegging dat vrijwilligersorganisaties, politieke partijen en wijkgerelateerde initiatieven wél hun post ongeadresseerd mogen blijven bezorgen. Alleen de fractie van Stadspartij Nijmegen ziet het plan niet zitten. “Op dit moment hoor je niemand klagen over het huidige systeem”, zegt raadslid Eric Bender. “Waarom gaan we mensen, ouderen in het bijzonder, irriteren door ze tot iets nieuws te dwingen? Zorg liever dat die NEE-JA-sticker dan beter bij mensen die hem eigenlijk nodig hebben terechtkomt.”

“Voor commerciële partij is opplakken JA-JA-sticker van belang”

Om de pijn te verzachten bij zij die wel graag ongeadresseerd reclamedrukwerk willen blijven ontvangen, is de gemeente in overleg met de verspreider van de folders of deze een rol kan spelen in het verspreiden van de JA-JA-sticker. “Om er nu als gemeente per post naar ieder huishouden in Nijmegen een te sturen is nogal duur en onnodig bij mensen die nu al een NEE-NEE-sticker gebruiken”, zegt wethouder Jean-Paul Broeren (Stadspartij Nijmegen). “Voor de commerciële partij is het van belang dat men die nieuwe JA-JA-sticker op de brievenbus plakt. Daarom zien wij er een goede oplossing in dat de huidige ontvangers van ongeadresseerd reclamedrukwerk – de mensen zonder sticker op de brievenbus dus – de nieuwe sticker eenmalig bij hun reclamefolders ontvangen.” Verenigingen die nu inkomsten halen uit het inzamelen van oud-papier hoeven zich volgens de wethouder weinig zorgen te maken. “De gemeente betaalt hen een vast bedrag voor het papier, waardoor ze geen last hebben van fluctuaties. Bovendien verdienen verenigingen op jaarbasis gemiddeld maar 175 euro aan het ophalen van oud-papier.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.