Afdrukken

- Het gaat nog goed met het leerlingenvervoer in de regio, "maar na de zomer kan het wél spannend worden, zeker als het niet lukt voldoende nieuwe chauffeurs te werven," vertelt directeur Math van den Beucken van Avan, die het routevervoer in de regio Arnhem - Nijmegen verzorgt.

Een rondje bellen met een aantal scholen voor speciaal onderwijs die gebruik maken van leerlingenvervoer, leert dat de meeste scholen nog geen problemen ondervinden. Lindenhout laat weten dat er geen onrust is. "We weten wel dat vervoer een kostenkwestie is geworden. Dat merken we aan de kwaliteit: soms horen we dat de chauffeurs niet goed weten wat ze met onze kinderen aan moeten. Dat er ritten uitvallen of leerlingen te laat komen, hebben wij niet gehoord."

Kentalis, een landelijke organisatie die mensen die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben, én eigen scholen hebben, zegt dat er bij hen niets opvallends is. "We zagen wel dat in de winter veel zieken onder de chauffeurs waren door corona. In de regio Groesbeek en Nijmegen komen 168 leerlingen met de taxi; gemiddeld komen er 1 à 2 leerlingen per week te laat.

'Op enkele trajecten rijden wij twee keer'

Avan onderkent dat er veel ziekteverzuim is en heeft er daarom voor gekozen op een aantal trajecten twee keer te rijden. "Dat betekent dat er een aantal leerlingen redelijk vroeg op het schoolplein staat en dat er een aantal soms net te laat is. Dit vergt dan wel extra pleinzicht bij de scholen", geeft Van den Beucken toe.

"De problemen in het leerlingenvervoer nu is een combinatie van openstaande vacatures en ziekteverzuim, ook in verband met corona". Hij legt uit hier al met de vervoersbedrijven en de gemeenten over te hebben gesproken. "We hebben gelukkig nog geen routes hoeven schrappen", vertelt Van den Beucken. " We vinden het belangrijk dat alle leerlingen naar school kunnen gaan. Van de 4000 leerlingen die Avan dagelijks vervoert, gaat het om misschien 20 die soms te laat komen."

'Tot aan de zomervakantie gaat het lukken'

"We hebben ook gekeken naar oplossingen dat ouders bijvoorbeeld zelf gaan rijden", vertelt Van den Beucken. "Daar is nog geen gebruik van gemaakt." Avan heeft de chauffeurs overigens niet zelf in dienst, maar maakt gebruik van andere partijen zoals Munckhof, Van Driel of Willemsen de Koning. Of het salaris een rol speelt in de nijpende situatie, weet Van den Beucken niet, maar hij ziet wel een constructieve houding bij de taxibedrijven om tot een goede oplossing te komen. "We hebben nog zo'n drie weken te gaan tot de zomervakantie, dat gaat lukken". Maar hoe dit zich na de zomer ontwikkelt, durft hij niet te zeggen.

Avan rijdt in opdracht van de gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel