Ankeiler: Bewoners van seniorenwoningen aan de Saltshof in Woezik verliezen een parkeerplaats voor de deur aan een niet-aangevraagde laadpaal voor elektrische auto’s en plug-in hybridevoertuigen.

- Bewoners van seniorenwoningen aan de Saltshof in Woezik verliezen een parkeerplaats voor de deur aan een niet-aangevraagde laadpaal voor elektrische auto’s en plug-in hybridevoertuigen. Hun bezwaren met betrekking tot onder andere het vergroten van de afstand naar de auto en brandgevaar zijn door de gemeente ongegrond verklaard.

“Bewoners niet al te mobiel”

De laadpaal wordt geplaatst ter hoogte van Saltshof 2110. Bewoners van zeven omliggende woningen dienden hiertegen bezwaar in. Naast het beperken van loopruimte op het trottoir maken zij zich zorgen over het vergroten van de afstand naar hun auto. “De straat heeft op dit moment maar enkele parkeerplaatsen”, schrijven zij in hun bezwaar. “Met de komst van de laadpaal moeten bewoners zelf elders parkeren. De woningen gelegen in de straat waar de laadpaal zal worden geplaatst zijn seniorenwoningen. De bewoners hiervan zijn over het algemeen niet al te mobiel.”

Proactieve uitrol

De laadpaal in kwestie is door niemand aangevraagd, maar maakt onderdeel uit van de uitrol van laadinfrastructuur in Wijchen. “We zijn in het Wijchense op zoek naar een dekkend netwerk van laadpalen”, zegt wethouder Twan van Bronkhorst (Kernachtig Wijchen). “Dat doen we proactief in alle wijken. De vraag is minder waar en meer wanneer ze er komen. Zo willen we het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Het is begrijpelijk dat het binnen de comfortzone van mensen komt als het voor de deur gebeurt, maar hier prevaleert het algemeen belang ten opzichte van het persoonlijke belang. Het gaat om een openbare parkeerplaats waar niemand exclusief aanspraak op kan maken. Dat geldt net zo goed voor seniorenwoningen.”

Gehandicaptenparkeerplaats

De kans bestaat inderdaad dat er mensen verder zullen moeten lopen om bij hun auto te komen, erkent Van Bronkhorst. “Mensen die slecht ter been zijn, zouden een gehandicaptenparkeerplaats kunnen aanvragen, zodat ze toch dichter bij hun woning een eigen parkeerplaats kunnen krijgen. Maar het gaat hier niet om een wijk met een hoge parkeerdruk. Was dat wel het geval geweest, dan zouden omwonenden betrokken zijn bij het vaststellen van een locatie voor de laadpaal.”

Brandgevaar

De omwonenden maken ook zorgen om brandgevaar, aangezien de laadpaal dicht bij een woning gerealiseerd wordt. “In het beleid is hier geen afstand voor opgenomen, enkel dat de laadpaal niet direct tegen een gevel aan geplaatst dient te worden”, klinkt de repliek van de gemeente. “Uit landelijk onderzoek is gebleken dat kans op brandgevaar bij elektrische voertuigen niet groter is dan bij niet elektrische voertuigen. Alleen het blussen van de accu’s van elektrische voertuigen kan voor problemen zorgen.”

Boete

Op de parkeerplek waar de laadpaal komt staan mag niet meer zomaar geparkeerd worden. Is je auto niet verbonden met de laadpaal, dan kun je een boete van 100 euro (excl. 9 euro administratiekosten) krijgen. Omwonenden kunnen nog naar de rechter stappen om het besluit van de gemeente aan te vechten.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel