Afdrukken
Lead image 1:
Lead image TXT 1: Het schetsontwerp voor de Vijfknoop met de nieuwe aansluiting richting de Kauwstraat. Foto: Gemeente Nijmegen
Ankeiler: Om de verkeersituatie bij de ‘vijfknoop’ van de Tunnelweg, Krayenhoflaan, Marialaan, Tweede Oude Heselaan en Koninginnelaan in Nijmegen te verbeteren met het oog op alle ontwikkelingen aan de westzijde van het station, is het maken van een ‘knip’ in de Krayenhofflaan de meest voor de hand liggende oplossing.

- Om de verkeersituatie bij de ‘vijfknoop’ van de Tunnelweg, Krayenhoflaan, Marialaan, Tweede Oude Heselaan en Koninginnelaan in Nijmegen te verbeteren met het oog op alle ontwikkelingen aan de westzijde van het station, is het maken van een ‘knip’ in de Krayenhofflaan de meest voor de hand liggende oplossing. Dat laat het Nijmeegse college weten. Autoverkeer gaat dan omgeleid worden via de Kauwstraat en een nieuwe aansluiting op de Tunnelweg.

Geen rotonde of voorrangsplein

Adviesbureau Goudappel heeft op verzoek van het college een verkeerskundig ontwerp uitgewerkt voor de mogelijke oplossing voor de Vijfknoop. In deze ontwerpfase bleek dat, een rotonde geen oplossing biedt omdat fietsers voorrang hebben op het autoverkeer, waardoor het autoverkeer te veel moet wachten. Ook een voorrangsplein is geen optie: er is te veel verkeer op deze locatie om met een voorrangsplein een veilige en efficiënte kruising te realiseren.

Knips in de Krayenhofflaan

Wat Goudappel wél als een werkbare oplossing ziet, is het afsluiten van autoverkeer vanaf de Krayenhofflaan Dit zou een goede oplossing moeten zijn voor alle verkeersstromen. De Krayenhofflaan wordt dan afgesloten voor autoverkeer bij de Vijfknoop en omgeleid via de Kauwstraat en een nieuwe aansluiting met verkeerslichten op de Tunnelweg. Halverwege de Krayenhofflaan wordt nog een verkeersknip aangebracht om sluipverkeer tussen de Laan van Oost-Indië en de Tunnelweg te voorkomen. Fietsers kunnen tussen alle hoofdroutes op de Vijfknoop oversteken en bij de westentree van het station wordt een bushalte ingepast door het aanbrengen van busbanen in beide richtingen in de Tunnelweg.

Het schetsontwerp voor de Vijfknoop met de nieuwe aansluiting richting de Kauwstraat. - Foto: Gemeente Nijmegen

Ingewikkeld

De verkeerssituatie bij de Vijfknoop is nu al ingewikkeld, zegt wethouder Jan Wijnia (GroenLinks). “Er komen vijf wegen bij elkaar en als fietser moet je lang wachten voor het stoplicht. Het is lastig om dit op een goede manier op te lossen, zeker ook met het oog op de toenemende belasting van dit gebied door de ontwikkelingsplannen rondom het stationsgebied waarbij er woningen toegevoegd worden die ook bereikbaar moeten zijn. Het uitgangspunt is dat de situatie goed moet zijn voor primair fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer, maar natuurlijk ook voor auto’s.”

Bijeenkomst voor bewoners

Komende donderdag al is er bijeenkomst voor bewoners over de geschetste oplossing van Goudappel en over de verdere ontwikkelingen in het gebied. “We willen graag de reacties van direct betrokkenen horen over deze oplossing”, zegt wethouder Noël Vergunst (GroenLinks). “Er is nog geen nog geen besluit genomen, vooralsnog gaat het nog om een schets, maar het is wel een nieuwe ontwikkeling binnen de plannen voor dit gebied.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel