Afdrukken
Bevat Video: Video
Ankeiler: Mensen kopen steeds vaker producten bij de boer, in plaats van in de supermarkt.

- Mensen kopen steeds vaker producten bij de boer, in plaats van in de supermarkt. Uit een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek is gebleken dat het aantal boerderijwinkels verdubbeld is. Theo en Ine Hopman hebben al vijfentwintig jaar zo’n winkel. “Wat past er goed op een boerderij met koeien? Kaas en zuivel maken en dan verkopen.”

Het echtpaar houdt zo’n vijftig koeien op boerderij De Diervoort, tussen Nijmegen en Wijchen. De zuivel die de koeien produceren zouden ze prima via fabrieken kunnen verkopen, maar ze hebben besloten dat zelf te doen. “De reden is dat we het zelf in de hand wilden houden.”, vertelt Ine. Doordat ze het zelf verkopen kunnen ze zelf alles regelen en de marges bepalen. En wanneer klanten bij de boerderijwinkel kopen, weten ze waar het vandaan komt: “De meerwaarde voor de klant is dat het product hier wordt geproduceerd, verwerkt en verkocht. En dat vinden klanten belangrijk.”

Tekst gaat verder onder de video:

En er is nog een voordeel: snelheid. Het zit hem in de snelheid van het produceren van de melk. “Bij wijze van spreken is ‘s morgens de koe gemolken en een halve dag later zit de melk in de fles. En daardoor is het lang houdbaar. Terwijl als het naar de supermarkt gaat, het een paar dagen duurt voordat het überhaupt in de schappen staat.”

Piek in coronatijd

De boerderijwinkel draaide altijd op de vaste klanten die wekelijks hun boodschappen haalden, maar in de coronaperiode zagen Theo en Ine veel nieuwe gezichten. Dit was mede te danken aan het naastgelegen natuurgebied De Overasseltse- en Hatertse Vennen. “Een wandeling in het bos en een bezoek aan de kaaswinkel. Dat werd als een uitstapje gezien in de coronatijd.” Dit zorgde voor een piek, “maar het is nu al weer bijna als voor corona.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel