Ankeiler: De razend populaire social media-app TikTok is een belangrijk platform om jongeren te bereiken.

- De razend populaire social media-app TikTok is een belangrijk platform om jongeren te bereiken. Ook de Nijmeegse Radboud Universiteit kan inmiddels niet meer zonder. Studenten krijgen zelfs betaald om content te maken.

“Om als bijbaan TikTok-filmpjes te maken is een hele leuke en creatieve manier om iets anders naast je studie te doen. Wij hebben natuurlijk heel veel wetenschappelijk onderzoek en op deze manier kan je toch in de praktijk heel veel creativiteit gebruiken in je werk”, vertelt Ilse van Oijen, vierdejaars student aan de Radboud Universiteit.

Creatief en informeel

Samen met drie andere studenten bedenkt en maakt Ilse TikTok-video’s voor het account van de universiteit. De studiegenoten hebben via WhatsApp dagelijks contact en komen maandelijks bij elkaar om ideeën uit te wisselen.

“Ik neem deze bijbaan heel serieus, we werken dan ook met een planning en deadlines. Het account is belangrijk, omdat de universiteit hiermee op een andere en meer informele manier contact maakt met huidige en toekomstige studenten. Met TikTok kan je op een leuke en creatieve manier laten zien wat de universiteit allemaal te bieden heeft, het is wat minder statisch dan een website”, vertelt Ilse.

Ze heeft ook een duidelijk idee over waar een goed filmpje aan moet voldoen. “Een goede TikTok moet een sound hebben die trending is. Maar het is ook belangrijk dat de universiteit zichtbaar is, bijvoorbeeld door de campus te laten zien of een trui van de universiteit te dragen. En het moet leuk en grappig zijn.”

Taal van studenten

De Radboud Universiteit is sinds september 2021 actief op TikTok. Inmiddels heeft het account ruim 3600 volgers en 114.000 likes. Het populairste filmpje is meer dan 430.000 keer bekeken. De universiteit is blij met dit succes.

“TikTok is een heel ander soort kanaal dan onze andere communicatiekanalen. Het is een leuke en speelse manier om onze doelgroep, huidige studenten en studiekiezers, te bereiken. Een universiteit wordt vaak nog als hiërarchisch en afstandelijk ervaren, via TikTok spreken we de taal van studenten en zijn we benaderbaar. Ze reageren dan ook positief op de content, omdat ze zich erin herkennen en dus door de universiteit gehoord worden”, vertelt communicatiemedewerker Anouska Kersten.

Volgens Ilse wordt de kwaliteit van de filmpjes steeds hoger. “We leren elkaar steeds beter kennen en ook wat ieder zijn sterke punten zijn. En ik merk dat ik groei in voor de camera staan en steeds meer ideeën krijg. Het wordt steeds makkelijker en daardoor ook leuker.”

Roem

Wat voor Ilse even wennen is, is de bekendheid die komt kijken bij het maken van TikTok filmpjes voor een universiteit met tienduizenden studenten. “Ik ben vaak in beeld en dat merk ik ook op de campus. Mensen spreken mij aan en zeggen: hey, ik zag jouw TikTok. Soms denk ik dan weleens: wat gebeurt hier? Maar eigenlijk vind ik het vooral leuk."

Zie ook: Feest in Nijmegen bij start studiejaar: 'Fantastisch dat het weer kan'

Deel dit artikel