Bevat Video: Video
Lead image 1:
Lead image TXT 1: > Impressies van de dijk uit het plan van de ANWB (2017). Foto: ANWB
Lead image 2:
Lead image TXT 2: > Impressies uit het 'Masterplan' Gastvrije Waaldijk (2021). Foto: Provincie Gelderland
Ankeiler: In 2017 werden de eerste stappen gezet voor een Gastvrije Waaldijk: van Sprok naar Gorinchem zou de dijk ruimte bieden aan voornamelijk fietsers en voetgangers, en was de auto te gast.

- In 2017 werden de eerste stappen gezet voor een Gastvrije Waaldijk: van Sprok naar Gorinchem zou de dijk ruimte bieden aan voornamelijk fietsers en voetgangers, en was de auto te gast. Maar in het ‘Masterplan’ dat in 2021 werd gepresenteerd door de provincie Gelderland, ziet de dijk er volgens omwonenden uit als één lange 'snelweg' voor auto’s en is er maar weinig rekening gehouden met de verkeersveiligheid.

“Wij worden geconfronteerd met een plan waar we niets van verkeersveiligheid terug zien”, vertelt Mieke Dings. Zij is bewoner aan de dijk en maakt zich hard voor een beter en vooral veiliger plan. Dit doet zij niet alleen: zij heeft in totaal 75 andere dijkbewoners over het hele dijkvak gemobiliseerd om de gemeente West-Betuwe, Overbetuwe, het waterschap en de provincie ervan te overtuigen dat het anders moet.

Tekst gaat verder onder de video:

Haar buurman Joost Lindner noemt de nieuwe plannen ‘een feest voor Max Verstappen’. Ook motorrijders zouden in de nieuwe situatie alle gelegenheid krijgen om te scheuren over de dijk.

In het oorspronkelijke plan van de ANWB (een impressie daarvan hieronder) zou de weg ingedeeld worden in drie wegvakken: een breed wegvak voor fietsers en voor de de overige deelnemers een smal wegvak daartussen. Dat ‘vereist dat automobilisten een positie op de weg moeten zoeken en zich daarbij moeten aanpassen aan het langzaam verkeer voor wie de indeling helder is’, staat er te lezen.

> Impressies van de dijk uit het plan van de ANWB (2017) - Foto: ANWB

In het nieuwe plan wordt de weg verbreed en zijn er geen aparte wegvlakken (zie impressie beneden). Bovendien wordt de weg iets verbreed en meet het nieuwe wegdek dan 420 centimeter breed (variabel).

> Impressies uit het 'Masterplan' Gastvrije Waaldijk (2021) - Foto: Provincie Gelderland

Wat de bewoners ook tegen de borst stuit, is dat het oude plan van de ANWB is gewijzigd in het nieuwe plan, maar dat zij daar helemaal niet bij zijn betrokken. Sterker nog, Dings kwam er via via achter dat er nieuw plan was. Meerdere instanties hebben ondertussen naar het plan gekeken.

'Te rooskleurig beeld'

Veilig Verkeer Nederland bracht in januari 2021 een rapport uit (over Waalbandijk tussen Tiel en Waardenburg) en schrijft daarin: ‘De motoren-problematiek wordt in ‘Gastvrije Waaldijk’ vreemd genoeg niet beschreven of onderzocht. Diverse delen van de dijk zijn om voor de hand liggende redenen al gesloten voor motorvoertuigen of motoren. Het rapport geeft een te rooskleurig beeld van de aanwezigheid van motorfietsen op de dijk.’ De ANWB heeft in een mail aan een bewoner uit een ander dijkvak laten weten dat ze nu geen partij meer zijn, maar ze de aanbevelingen van VVN 'wel begrijpen'.

De bewoners hebben inmiddels contact gehad met de gemeente Overbetuwe over de inrichting van de dijk. "De gemeente wil ons uitnodigen voor een gesprek, maar geeft niet aan hoeveel ruimte er is om iets met onze inbreng te gaan doen”, vertelt Dings.

Fietsersbond plaatst vraagtekens

RN7 heeft zowel het waterschap, als de provincie als gemeente Overbetuwe om een reactie gevraagd. In een gezamenlijke reactie laten ze weten dat ze "ook gehoor hebben gegeven aan een breed gevoelde behoefte in de omgeving om de dijk aantrekkelijker en verkeersveiliger te maken." Bovendien krijgen de omwonenden nog een kans op inspraak: "tijdens de uitwerking van het plan participatie plaatsvindt met de bewoners."

Ook de Fietsersbond zet inmiddels ook vraagtekens bij het plan. “Wij hebben als Fietsersbond Overbetuwe een gesprek aangevraagd met de gemeente. Wij vinden namelijk dat het wegprofiel van een dijk zich er niet toe leent om al het verkeer daar gastvrij op toe te laten”, legt Willem van Middendorp van de bond uit. “Je zult keuzes moeten maken. Onze keuze is een stroomroute voor fietsers en voetgangers en bestemming route voor autoverkeer.” Van Middendorp legt verder uit dat de Fietsersbond landelijk nog doende met een visieontwikkeling op landelijk niveau. Het gaat namelijk niet alleen om rivierdijkwegen, maar ook om wegen langs ringvaarten, kanalen en meren, vertelt hij. Die horen in principe geen auto-stroomwegen te zijn.

'Iedereen is welkom op de dijk'

“Het oude plan van de ANWB was een goed plan”, vindt Dings. “Het nieuwe plan dient niemand, behalve dan misschien het belang van een auto die dan heel hard kan racen. Wat ons betreft is iedereen welkom op die dijk, maar daar moet dan wel duidelijk op gestuurd worden. We willen niet alleen geïnformeerd worden, maar inspraak hebben: participatie dus. Participatie die verder gaat dan de locatie van de verkeersdrempels en de lantaarnpalen.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.