Ankeiler: Ze zijn er in Wijchen zelfs een beetje beduusd van. De Wijchense cadeaukaart is in deze coronatijd al tienduizend keer verkocht.

- Ze zijn er in Wijchen zelfs een beetje beduusd van. De Wijchense cadeaukaart is in deze coronatijd al tienduizend keer verkocht. Dat had centrummanager Yvette Akkermans niet durven dromen. Wat is het geheim van de cadeaukaart?

Er moest iets gebeuren. In het begin van de coronatijd gingen we massaal online shoppen. En liepen we met ons mondkapje eerder naar de supermarkt dan dat we de lokale winkeliers bezochten. De middenstand vreesde daardoor omzetdalingen.

Om dat te voorkomen, werd in veel steden en dorpen de actie Koop Lokaal in het leven geroepen. Met een cadeaukaart kon je aangesloten lokale winkeliers ondersteunen in die barre tijd. In Wijchen blijkt de cadeaukaart een enorm succes. Maar liefst 300.000 euro omzet heeft de kaart opgeleverd. Afgelopen week werd de tienduizendste uitgereikt.

Vliegende start

De Wijchense cadeaukaart is niet alleen populair bij de inwoners van Wijchen. De kaart wordt ook gebruikt als cadeaubon bij feestjes en partijen. Daarnaast geven werkgevers de kaart als bonus aan hun personeel.

Akkermans denkt dat het succes vooral te wijten is aan de snelheid waarmee de kaart werd ingevoerd. "We waren echt een van de eersten met zo'n kaart. Door die vliegende start konden mensen er hun kerstcadeaus mee kopen. Bovendien ziet de kaart er mooi uit en is hij handig en makkelijk in het gebruik."

Uitbreiden

Voor wie denkt dat de actie Koop Lokaal in Wijchen uitdooft nu corona op zijn retour is, die heeft het mis. Akkermans: "We denken dat de cadeaukaart een blijvertje is. We gaan de kaart zelfs uitbreiden. Meer winkeliers, meer branches en we willen ook een soort spaarkaart maken voor minima. Want de lokale winkeliers zijn er echt mee geholpen."

Deel dit artikel