Afdrukken
Bevat Video: Video
Ankeiler: Onderwijsinstanties maken zich grote zorgen over leerachterstanden bij basisschoolleerlingen.

- Onderwijsinstanties maken zich grote zorgen over leerachterstanden bij basisschoolleerlingen. Scholenkoepel Groeisaam in Druten heeft samen met andere basisschoolinstanties een brandbrief geschreven aan de PO-Raad. Hiermee hopen ze op lange termijn oplossingen.

Tekst gaat verder onder de video:

Dan weer naar school, dan toch weer online les, dan vakantie; het wordt leerlingen in het basisonderwijs niet makkelijk gemaakt. Directeur Titia Blankstein van SO4 De Windroos in Nijmegen maakt zich grote zorgen over leerachterstanden bij haar leerlingen: "Het probleem is gewoon groot. Het water staat aan onze lippen. De klassen zijn halfleeg door kinderen met corona of door leerkrachten die ziek thuis zitten. Er is ook bijna geen vervanging te krijgen door het lerarentekort."

SO4 De Windroos is een school voor speciaal onderwijs. Volgens de directeur is de achterstand bij deze leerlingen nog groter: "Het feit dat de structuur weg is en dat ze af en toe helemaal de weg kwijt zijn. Leerkrachten zijn daardoor heel hard aan het werk, maar zelf helemaal op", vertelt Blankstein. Een invaller regelen kan niet zomaar op speciaal onderwijs. Deze leerlingen zijn vaak gehecht aan een bepaalde leerkracht, waardoor het voor invallers moeilijk is om een band op de bouwen.

Toetsen

Ook toetsen afnemen is lastig in deze periode: "We nemen nu gewoon de toetsen af, alleen doen we daar langer over omdat de klassen niet compleet zijn."

Leerkracht Jurgen, naam bekend bij de redactie, merkt ook bij zijn leerlingen van een basisschool in Nijmegen verschillende achterstanden: "Thuisonderwijs deed voor een groot deel van mijn groep geen goeds. Dat is te merken aan de toetsen; de citoscores zijn de laatste tijd gedaald."

Ook merkt Jurgen dat de houding van veel leerlingen is veranderd: "Het lijkt alsof sommige vergeten zijn om goed te leren", aldus de docent.

Brandbrief

Om al deze problemen aan te kaarten, hebben verschillende basisschoolinstanties onder leiding van stichting Groeisaam een brandbrief gestuurd aan de PO-Raad. In deze brief vragen ze om langetermijnoplossingen.

Blankstein heeft zelf een aantal ideeën: "Er zijn verschillende oplossingen nu genoemd. Dan heb je het over langere schooldagen, kijken of er in vakanties onderwijs geboden kan worden, of langere schooljaren. Stel dat een kind nu een achterstand heeft van een aantal maanden en hij zit in groep 4, dat moet hij niet al in augustus naar groep 5 maar juist een half jaar later en langer doen over de stof van groep 4", aldus de directeur van SO4 De Windroos.

Onderwijsinstanties gaan de komende tijd zelf onderzoeken waar de achterstanden precies liggen.

Voor deze reportage was het moeilijk om leraren te spreken. Veel van hen wil niet in de media komen in verband met de gevoeligheid van het onderwerp.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel