Ankeiler: De fiets- en voetveerpontjes die varen tussen Niftrik en Ravenstein en Batenburg en Demen worden later dit jaar of anders volgend jaar vóór het vaarseizoen van 2023 vervangen door elektrische veerpontjes.

- De fiets- en voetveerpontjes die varen tussen Niftrik en Ravenstein en Batenburg en Demen worden later dit jaar of anders volgend jaar vóór het vaarseizoen van 2023 vervangen door elektrische veerpontjes. De huidige veertjes die geëxploiteerd worden door Recreatieschap Uiterwaarde varen op diesel en moeten op den duur vervangen worden. Deze worden dus nu vervangen voor duurzamer alternatief.

Minder geluidsoverlast voor Batenburg

Door elektrisch te varen, is het de bedoeling dat de veerverbinding emissieloos en CO2-neutraal wordt. De accu’s van de elektrische pontjes worden opgeladen via zonnepanelen op het dak en aanvullend via stroom aan de wal. “De elektrische aandrijving is ook stil, in tegenstelling tot de huidige dieselmotor”, laat het Wijchense college weten aan de gemeenteraad. “Dat verhoogt de natuurbeleving voor de recreant. De voordelen voor omwonenden in het haventje Batenburg en Ravenstein zijn minder geluidsoverlast en geen uitstoot van fijnstof.” Recreatieschap Uiterwaarde bracht in 2021 al succesvol het eerste elektrische scheepje in de vaart gebracht tussen Renkum en Heteren.

Oplopende levertijd

De reden om de nieuwe pontjes nu al te bestellen, is onder andere omdat de levertijd nu nog relatief kort is (6 maanden). “Over een half jaar zal de levertijd opgelopen zijn tot 12 maanden. De stijgende levertijd zit met name in de ontwikkeling van de accu’s. Er is een toenemende vraag naar accu’s wereldwijd terwijl de grondstof schaars is. Daarnaast zien we de (energie)prijzen alsmaar verder stijgen, waardoor de kosten voor een elektrisch veer toenemen. Daarnaast is het budget voor de voetveren in de Wijchense begroting vanaf 2024 ontoereikend omdat in dat jaar de jaarlijkse bijdrage uit het Gelderse Verenfonds vervalt.” De exploitatie van de elektrische veerpontjes wordt voor een deel gedekt uit veergelden die recreanten betalen voor de overtocht. Het resterende exploitatietekort wordt gelijkelijk verdeeld over de gemeenten Wijchen en Oss. De Wijchense gemeenteraad heeft al extra middelen beschikbaar gesteld voor het elektrisch maken van de veertjes.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.

Deel dit artikel