Bevat Video: Video
Ankeiler: Een groep leerlingen van het Canisius College in Nijmegen is vanochtend van start gegaan met een 24 uur durende lesmarathon.

- Een groep leerlingen van het Canisius College in Nijmegen is vanochtend van start gegaan met een 24 uur durende lesmarathon. De tieners hebben zelf de invulling van het programma bedacht en geregeld. De school wil hiermee leerlingen laten ervaren hoe het is om verantwoordelijk te zijn voor een groot project.

“Tijdens het organiseren van de lesmarathon had ik een leidinggevende rol en daar heb ik veel van geleerd. Ik heb geleerd hoe ik moet omgaan met tegenslagen, bijvoorbeeld als mensen nee zeggen of de samenwerking niet helemaal lukt. En ook hoe je onder druk toch verder kan werken”, vertelt vwo-leerling Lotte de Boer.

Kijk hier naar de start van de 24 uur durende lesmarathon.

Medeleerling Olivier Sonderen heeft het organiseren van de lesmarathon als kans gegrepen om uit zijn comfortzone te stappen. “We moesten langs klassen gaan en voor de groep staan om het project te promoten. En nu ben ik minder bang om voor een klas te staan. Ik heb geleerd dat ik dat gewoon durf. Nu kan ik ook veel opener en makkelijker met mensen praten.”

Leerlingen regelen alles zelf

De leerlingen zijn onder leiding van economieleraar Ali Salur in september begonnen met de invulling van het programma van de lesmarathon. Hij benadrukt dat ze zelf de kar hebben getrokken. “De kinderen zijn zelf met het idee gekomen. Ze hebben zelf geregeld dat de lesmarathon volledig gevuld is met workshops en lezingen. Wij als school hebben niks anders gedaan dan hun ideeën en initiatieven ondersteunen.”

Volgens Salur is de ervaring die de tieners hierdoor opdoen zeer belangrijk voor hun ontwikkeling. “Ze leren onder andere ondernemen, samenwerken, presenteren, organiseren en verantwoordelijkheid nemen. Ook krijgen ze zicht op welke van deze vaardigheden ze al beheersen en welke ze meer kunnen ontwikkelen. Ook leren ze minder praktische zaken zoals omgaan met teleurstellingen, dat je soms opnieuw moet beginnen en dat je met inzet en motivatie veel kan bereiken.”

De economiedocent heeft bewondering voor wat zijn leerlingen hebben bereikt. “Het is fantastisch wat ze voor elkaar hebben gekregen. Ik ben heel erg trots op ze dat ze dit kunnen. Al helemaal onder deze moeilijk omstandigheden met corona en een lockdown.”

Goed doel

De leerlingen focussen zich met de marathon niet alleen op het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden, maar zetten zich ook in voor een goed doel. Ze hebben zich voor hun deelname laten sponsoren. De opbrengst, waarschijnlijk ruim 1000 euro, gaat naar ontwikkelingsorganisatie Cordaid.

Dat de leerlingen om de lesmarathon succesvol af te ronden en het geld binnen te halen 24 uur wakker moeten blijven, zien ze met vertrouwen tegemoet. “Ik ga het volhouden door ervoor te zorgen dat we het heel gezellig hebben, het niet saai wordt en we veel eten en drinken”, vertelt Lotte. Olivier focust zich vooral op zijn mindset. “Ik denk dat het belangrijk is alles goed te blijven volgen en er positief in te staan. Ik ga mijn best doen het vol te houden en wakker te blijven.”

Zie ook: Charlie verovert alle harten op een Nijmeegse school

Meer over

Deel dit artikel