Afdrukken
Bevat Video: Video
Lead image 1:
Lead image TXT 1: Marco vraagt aan de chauffeur wanneer hij vertrekt Foto: Omroep Gelderland
Ankeiler: Hij zorgt ervoor dat iedere reiziger weet waar hij naartoe moet en dat de dienstregeling bij uitval van bussen snel wordt hervat.

- Hij zorgt ervoor dat iedere reiziger weet waar hij naartoe moet en dat de dienstregeling bij uitval van bussen snel wordt hervat. Sinds begin dit jaar is er op de Breng-busstations in Arnhem en Nijmegen een stationschef. Het gaat om een proef voor een jaar.

Marco Stellaard is nog maar net begonnen als stationschef in Nijmegen, maar hij is al een bekend gezicht. “Zowel de chauffeurs als passagiers die komen natuurlijk met vragen… 'ik wil daar en daarheen. Welke lijn kan ik het beste pakken'?”

Kijk hoe Marco aan het werk is op het station:

Stationschef laat alles vlot doorlopen

Marco zorgt ervoor dat alles vlot doorloopt. Nieuwsgierig loopt hij naar de bus bij de halte om naar binnen te kijken en daarna loopt hij naar de bus die ervoor geparkeerd staat: “Sta je nog lang hier?” De chauffeur in de voorste bus antwoordt: “Nog een minuutje.” Marco: “Eén minuut, nou ja er zit geen chauffeur dus we hebben even tijd.”

Het geeft aan hoe Marco constant in de gaten houdt of er geen belemmeringen zijn die de doorstroming van het dienstrooster in de weg kunnen zitten. De provincie Gelderland houdt in de gaten of busvervoerder Breng voldoet aan de normen voor openbaar vervoer.

Zo mag slechts 0,2 procent van de ritten uitvallen zonder dat er sprake is van overmacht zoals file of extreem weer. Hier vervult de stationschef een belangrijke rol, zo legt Herman de Gooier van Breng uit: “Direct bijsturen, direct een calamiteit in de kiem smoren, dat voorkomt een sneeuwbaleffect. En daarbij, iedere rit die uitvalt, ook al valt die binnen de norm, is voor een reiziger erg vervelend, dat schopt de planning van de reiziger in de war.”

Afbeelding
Marco vraagt aan de chauffeur wanneer hij vertrekt Foto: Omroep Gelderland

Breng voldoet aan normen, maar wil nog beter presteren

En er zijn meer eisen. Zo mag in de spitsuren maximaal 20 procent van de ritten meer dan 3 minuten te laat vertrekken, 10 procent meer dan 5 minuten te laat en 5 procent meer dan 10 minuten te laat.

In de daluren zijn die eisen strenger. Een precieze score geven kan Herman de Gooier niet, want vanwege corona zijn de afgelopen jaren rustiger dan voorgaande jaren. Maar ook in de voorgaande jaren voldoet Breng ruimschoots aan die eisen, zo beweert hij. “Maar het is natuurlijk altijd de uitdaging om nog even een beetje meer te bieden. Want we willen natuurlijk onze reizigers zo veel mogelijk datgene bieden waar ze recht op hebben, namelijk een stipte dienstuitvoering.”

Die dienstuitvoering is natuurlijk grotendeels geautomatiseerd, maar er kan altijd iets onverwachts gebeuren. “Als er bijvoorbeeld een bus kapot staat en het spoor blokkeert en een andere bus kan er dan niet meer langs, dan kan een stationschef meteen regelend optreden, zodat een bus vanaf een ander perron vertrekt en reizigers daarop attenderen, aldus De Gooier.

Proef voor een jaar

En die reizigers weten de stationschef al aardig te vinden. Een man die duidelijk zoekende is, klampt Marco aan: “Ik moet naar het Radboudziekenhuis.” Marco aarzelt geen moment: “Radboudziekenhuis? Dan kunt u lijn 6 Dukenburg nemen. Die staat op perron L.”

De proef duurt een jaar en daarna wordt bekeken of de stationschef een permanente functie wordt. Marco Stellaard wil de functie in elk geval wel blijven vervullen. “Jazeker, ja.” Proef geslaagd? De kersverse stationschef aarzelt even, maar antwoord dan lachend: “Nou ja, voor mij wel, maar daar ga ik dus helaas niet over.”

Meer over

Deel dit artikel