Ankeiler: Het Wijchense college is teleurgesteld dat bezwaren over het voorstel voor een afgeslankte dienstregeling voor buslijnen die Wijchen bedienen niet geresulteerd hebben in een aanpassing van de dienstregeling.

- Het Wijchense college is teleurgesteld dat bezwaren over het voorstel voor een afgeslankte dienstregeling voor buslijnen die Wijchen bedienen niet geresulteerd hebben in een aanpassing van de dienstregeling. Het gevolg is dat er nog maar één lijn door Wijchen rijdt en vijf haltes in Wijchen-Noord niet meer bediend worden door een bus naar Nijmegen. Ook is er geen directe lijn meer vanuit Wijchen naar bedrijventerrein Bijsterhuizen.

Veranderingen dienstregeling

Er zal nog één gewone bus door Wijchen rijden die het dorp verbindt met Nijmegen (zie afbeelding). Dit wordt lijn 13. Daardoor rijdt er geen bus meer over de Westerdreef en worden vijf haltes in Wijchen-Noord niet meer bediend door een bus naar Nijmegen. Het gaat om de haltes Buizerdstraat, Tunnelweg, Holenbergseweg, Veenhof en Schoenaker. Voor Wijchen-Noord gaat buurtbus 565, die stopt op de haltes Schoenaker en Veenhof, tussen Wijchen en Beuningen ieder half uur rijden in plaats van ieder uur. Bewoners van Wijchen-Noord moeten daardoor overstappen op het station om naar Nijmegen te kunnen reizen. Buslijn 15 blijft wel van Nijmegen naar Bijsterhuizen rijden.

“Mensen in het openbaar vervoer krijgen, begint met de beschikbaarheid ervan”

De provincie Gelderland wil na corona bezuinigen op het openbaar vervoer om de geleden schade in te lopen. Op het voorstel van Breng/Connexxion voor een versoberde busdienstregeling konden zienswijzen ingediend worden. Met de kritische reacties uit Wijchen lijkt niets gedaan te zijn nu de Gedeputeerde Staten besloten hebben het voorstel over te nemen. “Het is allemaal aan dovemansoren gericht”, zegt wethouder Paul Loermans (Kernachtig Wijchen). “Deze verslechtering is geen goede zaak in een tijd waarin je juist wilt dat meer mensen voor het OV kiezen vanwege de stikstofproblematiek. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de cijfers van aantal passagiers weer flink aan het stijgen zijn, harder zelfs dan men verwachtte. Dat maakt dit extra krom. Mensen in het openbaar vervoer krijgen begint met de beschikbaarheid ervan.”

“Verdwijning haltes waarschijnlijk voor altijd”

Loermans heeft niet de verwachting dat de haltes die verdwijnen in de toekomst weer in gebruik genomen gaan worden. “Mijn ervaring met zaken die ‘tijdelijk’ verdwijnen is niet goed. Een aantal jaar geleden werd de frequentie van een buslijn in Wijchen omlaag gedaan en kregen we er BrengFlex ter compensatie voor terug. Nu is BrengFlex verdwenen, maar de frequentie is niet opgeschroefd.” De gemeente moet zelf de haltes aanpassen of verwijderen voordat de nieuwe dienstregeling op 12 december ingaat. “Dat maakt het extra zuur. We hebben er ook maar een paar weken voor. Maar je zult toch duidelijk moeten maken dat er geen bus meer stopt. Dat betekent dat in ieder geval het bushokje en de paal moeten verdwijnen.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rn7.nl.